19 mai 2015

Ce este anemia

Anemia este o boala destul de comuna care apare atunci cand corpul nu are suficient fier pentru a produce hemoglobina necesara pentru formarea globulelor rosii. Producerea corecta a globulelor rosii ajuta la furnizarea si transportul oxigenului catre tesuturile si organele corpului. Daca celulele nu sunt alimentate cu oxigen suficient, va simtiti obositi si slabiti, simptome asociate cu anemia cauzata de deficienta de fier (anemia feripriva – tipul de anemie cel mai des intalnit), care este o boala reversibila. In afara de anemia feripriva, exista anemia cauzata de deficienta de folat, anemia pernicioasa, si tipuri mai rare cum sunt anemia aplastica, anemia hemolitica, talasemia si anemia celulelor in secera.

Cauze

Anemia feripriva apare din cauza unei diete cu continut scazut de fier (intalnita cel mai des la vegetarieni), din pricina unor probleme intestinale care impiedica absorbtia corecta a fierului sau a pierderilor de sange (dintr-un incident acut, cum este hemoragia; din cauze benigne precum hemoroizii ori ciclul; sau din sangerari gastrointestinale). Copiii mici si femeile inainte de menopauza prezinta cel mai mare risc de aparitie a anemiei feriprive.
De asemenea, sarcina poate sa mareasca riscul de anemie deoarece necesitatile de fier ale fatului pot saraci rezervele de mineral ale mamei.

Simptome

• Oboseala, epuizare;
• Paloare sau tenta cenusie a pielii;
• Ameteala la ridicarea in picioare;
• Tahicardie si tahipnee dupa un efort minim;
• Dureri de cap.

Prevenire si tratament

Pentru a produce celulele sangvine, corpul are nevoie, printre alte substante nutritive, de fier, folati si vitamina B12. Pentru anemia cauzata de deficienta de fier, puteti sa va formati rezervele de fier mancand alimente bogate in fier "hematina" sau "nehematina". Fierul hematina, care este absorbit de corp mai eficient decat fierul nehematina, se gaseste in carne, fructe de mare, peste. Interesant este ca fierul hematina favorizeaza absorbtia fierului nehematina din alte alimente, atunci cand sunt consumate in acelasi timp.
Pentru vegetarieni este important sa consume cantitati mari de fier nehematina (care se gaseste in anumite alimente vegetale) impreuna cu alimente bogate in vitamina C care imbunatatesc absorbtia fierului nehematina. Pentru a mari rezerva de fier, gatiti in oale si tigai de fonta.

Vitamina C imbunatateste absorbtia folatului, care e importanta in controlul anemiei cauzate de deficienta de folat. Folatul este necesar corpului pentru metabolismul aminoacizilor si pentru formarea unor globule rosii sanatoase. Alimentele bogate in aceasta importanta vitamina B trebuie sa fie consumate regulat, deoarece folatul este solubil in apa si corpul nu poate sa depoziteze o cantitate mare.

Veganii si vegetarienii pot fi supusi riscului de anemie pernicioasa, care apare din cauza lipsei cronice de vitamina B12. Poate fi util, de asemenea, sa consume alimente bogate in beta-caroten, deoarece aceasta carotenoida este transformata in corpurile noastre in vitamina A, care poate ajuta la activarea fierului stocat in ficat. Sunt benefice si alimentele bogate in vitamina B6, care ajuta la formarea hemoglobinei.

Inainte de a elabora un plan de nutritie pentru corectarea anemiei, cereti sfatul unui medic.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu