18 martie 2015

Alimente bogate in fier

Majoritatea dietelor contin insuficient fier si putini realizeaza ca lipsa acestui mineral poate sa ii faca sa se simta slabiti, incapabili de a se concentra si mai susceptibili la infectii. Pe de alta parte, prea mult fier poate fi periculos, asa ca fiti atenti ce suplimente luati.

Ce este fierul?

Necesar in tot organismul, fierul este un component esential al hemoglobinei, substanta din globulele rosii care transporta oxigenul.
Mineralul se gaseste si in mioglobina, care asigura oxigenul muschilor, si face parte din multe enzime si multi compusi ai sistemului imunitar. Deoarece corpul pierde fier cand sangereaza, femeile pot avea adesea un nivel scazut in timpul menstruatiei. Vegetarienii, persoanele aflate in cura de slabire si fondistii pot sa aiba, de asemenea, caderi de fier.

Cum actioneaza?

Ajutand sangele si muschii sa elibereze oxigen, fierul furnizeaza energie fiecarei celule din organism. Dar carenta de fier este des intalnita. Majoritatea femeilor nu ating doza dietetica de 14,8 mg pe zi. Cu toate ca pentru majoritatea oamenilor este foarte dificil sa aiba o lipsa de fier din cauza alimentatiei proaste (fierul se gaseste in multe alimente), femeile cu ciclu abundent pot avea in mod special un risc crescut si vor beneficia de pe urma suplimentarii de fier, la fel ca persoanele cu afectiuni care produc deficienta de fier numita anemie.

Beneficii majore

Daca organismul tau are rezerve suficiente de fier vei avea o buna vitalitate, sistemul tau imunitar va functiona cat se poate de bine si mintea iti va fi agera. Studiile arata cum chiar si o lipsa moderata de fier – departe de nivelul asociat de obicei cu anemia – poate face ca adultii sa dea dovada de o atentie scazuta si adolescentii sa aiba rezultate slabe la scoala.

Fierul ar trebui luat numai la indicatia medicului si doar sub forma de suplimente cu multivitamine sau multiminerale, nu mai mult decat in dozele zilnice recomandate. Anemia necesita o diagnosticare atenta si un tratament care sa corecteze cauza subiacenta. Daca este prescris de medic, fierul se ia de obicei sub forma de saruri feroase – in general sulfat feros, fumarat feros sau gluconat feros.

Indicatii de utilizare

Fierul este cel mai bine absorbit daca este luat pe stomacul gol. Dar, daca fierul va deregleaza stomacul, luati-l la masa, de preferat cu o cantitate mica de carne si o mancare sau o bautura cu multa vitamina C, cum ar fi broccoli sau suc de portocale, pentru a ajuta la cresterea cantitatii de fier absorbit de organism.

Ce alimente contin fier?


Printre alimentele bogate in fier se numara ficatul, vita si mielul. Si scoicile de rau, stridiile si midiile contin fier. Vegetarienii pot primi cantitatea adecvata de fier din fasole si mazare, legume cu frunze verzi, fructe uscate, cum ar fi caisele si stafidele, si cereale pentru micul dejun fortificate. Drojdia de bere, varecul (o alga marina), melasa si taratele de grau sunt si ele niste surse bune.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu