13 decembrie 2014

Inteligenta emotionala ar trebui predata in scoli

Specialistii in educatie spun ca trebuie sa le dezvoltam elevilor abilitati sociale si emotionale

Educatia copilului din societatea actuala trebuie adaptata la noile rigori, iar metodele clasice de invatare nu se mai pliaza pe nevoile generatiei de astazi, sunt de parere specialistii in educatia copilului. Sistemul de invatamant din Romania s-a concentrat aproape integral pe dezvoltarea intelectuala a copiilor, dar reuseste de foarte putine ori sa-l determine pe copil sa operationeze cu acele notiuni invatate si sa-l ajute sa-si inteleaga emotiile si sa le gestioneze corespunzator.

Psihologii, pe de o parte, si specialistii in educatie, de cealalta parte, considera ca inteligenta emotionala nu mai reprezinta doar un moft al societatii civilizate, ci si o necesitate urgenta a sistemului educational actual, necesitate care i-ar putea ajuta pe copii sa se dezvolte armonios, nu doar intelectual, dar mai ales afectiv. Chiar daca la ora actuala cursurile de dezvoltare socio-emotionala se predau in afara sistemului educational institutionalizat, efectele acestor cursuri au fost extrem de benefice asupra copiilor, sustin specialistii, iar pentru viitor acestia iau in calcul predarea lor in cadrul invatamantului de masa. "Inteligenta emotionala, supranumita si EQ este fundatia pe care se construieste personalitatea si impreuna cu IQ creeaza un adult adaptat la viata", este de parere Monica Ion, psihoterapeut adlerian la Centrul de Psihoterapie si Consiliere Familiala CUORE.

Ce este un curs de dezvoltare socio-emotionala si cum ii ajuta pe copii?

"Dezvoltarea socio-emotionala este un curs in care grupul in sine creeaza oportunitati de exersare de abilitati sociale si emotionale. In cadrul cursului, copiii au oportunitatea sa observe, sa demonstreze, sa experimenteze, sa modifice si sa fie recompesati pentru achizitii, ceea ce faciliteaza utilizarea lor in contexte sociale", declara psihologul. De asemenea, cursul de dezvoltare socio-emotionala ii ajuta foarte mult pe copii, mai ales pe cei din gimnaziu, sa se adapteze mult mai bine la mediul social, sa-si faca mult mai usor prieteni de joaca si sa relationeze mult mai eficient cu profesorii si colegii. "Dezvoltarea abilitatilor socio-emotionale influenteaza dezvoltarea cognitiva, pregatirea si adaptarea la mediu si previne aparitia problematicii datorate dezechilibrelor emotionale si comportamentale", considera Monica Ion, psiholog al Centrului de Psihoterapie si Consiliere Familiala CUORE, in care se predau cursuri de dezvoltare socio-emotionala pentru prescolari si scolari mici.

Inteligenta emotionala, o ora pe saptamana in curricula scolara, mai ales in gimnaziu

Daca acest curs va fi implementat in planul de invatamant, acesta nu ar trebui sa depaseasca o ora pe saptamana sustin specialistii in educatie. "In acea ora, copiii ar trebui sa invete prin joc sa recunoasca si sa-si exprime emotiile, sa invete despre initierea si mentinerea unei relatii, sa invete echilibrul intre a da si a primi", este de parere psihologul Monica Ion.

Dupa parerea specialistilor, Ministerul Educatiei nu este pregatit inca din punct de vedere organizatoric pentru introducerea cursului de Inteligenta Emotionala in scoli din cauza numarului relativ mic de psihologi scolari. "Ministerul Educatiei nu este pregatit pentru o astfel de schimbare, iar lipsa de resurse nu le permite implementarea, avand in vedere  numarul redus al psihologilor scolari specializati, dar ar putea realiza parteneriate cu centrele de  psihologie specializate. Cursul este important sa fie obligatoriu mai ales in gimnaziu", declara psihologul Monica Ion.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu