2 noiembrie 2012

Dovleacul si beneficiile lui in alimentatie

Dovleacul in forma de ghinda si dovleacul placintar sunt legume colorate si delicioase care pot preveni acneea, bolile de inima, degenerescenta maculara si obezitatea. Semintele sale sunt recomandate de medicii naturisti pentru probleme urinare si ale prostatei.

Ce contine

Beta-caroten. Dovleacul si dovleacul placintar asigura cantitati extraordinare din acest pigment nutritiv galben-portocaliu, care poate preveni acneea, cancerul si degenerescenta maculara. (O cana de placintar fiert are 8,5 mg de beta-caroten, sau 107% din doza recomandata. Dovleacul are 7,8 mg sau 98% din necesarul zilnic.)

Fibre. Dovleacul contine cantitati considerabile de fibre solubile, care ajuta la scaderea colesterolului LDL daunator. Fibrele insolubile din dovleac dau senzatia de satietate si inlatura constipatia.

Luteina. Dovleacul este o sursa speciala pentru aceasta carotenoida, care poate preveni degenerescenta maculara si, posibil, cataracta si cancerul de colon.

Magneziu. Dovleacul in forma de ghinda si dovleacul placintar sunt surse bune de acest mineral vital, care poate fi benefic in cazul alergiilor, astmului, sanatatii cardiovasculare, hipertensiunii, pietrelor la rinichi si sindromului premenstrual (SPM).

Potasiu. O dieta bogata in acest mineral poate scadea riscul de hipertensiune, pietre la rinichi si atac cerebral. Dovleacul in forma de ghinda si dovleacul placintar asigura cantitati generoase de potasiu. (O cana de dovleac in forma de ghinda fiert asigura 25% din necesarul zilnic de potasiu.)

Tiamina. O portie de dovleac in forma de ghinda (o cana fiert) aduce cantitati importante din aceasta vitamina B esentiala pentru creier, ceea ce poate imbunatati memoria si starea de spirit.

Vitamina B6. Dovleacul in forma de ghinda asigura cantitati impresionante din aceasta vitamina B, legata de riscul scazut de boli de inima si, posibil, depresie. (O cana de dovleac fiert are 0,4 mg sau 20% din necesarul zilnic.)

Vitamina C. Acest antioxidant puternic poate preveni cataracta si bolile cronice. Placintarul este cea mai buna sursa de vitamina C dintre dovleci: o singura cana asigura 31 mg.

O cana cu cuburi de dovleac turcesc contine:
• 82 de calorii
• Mai mult de 100% din necesarul zilnic de vitamina A, sub forma beta-carotenului, substanta anticancerigena
• Mai mult de jumatate din necesarul zilnic de vitamina C
• vitamine din complexul B, pentru producerea de energie
• 6 grame de fibre care mentin sanatatea tractului digestiv
• luteina, substanta care protejeaza ochii
• magneziu si potasiu necesare pentru sanatatea inimii

Beneficii maxime

Fierberea, gatitul in abur, coacerea sau prajirea nu afecteaza beta-carotenul, dar vitaminele B vor fi pierdute daca dovleacul este fiert in apa.

Imbunatatiti-va dieta

• Adaugati placintar curatat si taiat bucatele la chilli, supe sau tocanite.
• Cumparati piure de dovleac congelat, subtiati-l cu lapte si serviti-l ca supa.
• Adaugati dovleac curatat si ras la aluatul de clatite.
• Folositi piure de dovleac in prajitura cu branza.
• Combinati piure de dovleac placintar fiert cu parmezan ras si verdeturi si folositi-l ca sos pentru paste.
• Amestecati dovleac fiert in budinca de orez savuroasa sau in mancarurile de cereale.
• Faceti un chutney de dovleac: fierbeti bucati de dovleac cu zahar, stafide, ardei rosu si condimente pana se moaie. Serviti cu mancaruri cu carne sau peste.


Cititi si alte articole similare:

Un comentariu: