2 februarie 2012

10 mituri despre mancare

Pentru ca toti am citit diverse sfaturi si indicatii despre o alimentatie sanatoasa prin tot felul de carti de specialitate, cu totii am ajuns sa avem anumite conceptii despre mancare.
Lista de mai jos exploreaza unele dintre cele mai comune mituri care le avem despre mancare si le combate cu argumente clare.

10. Daca mananci alimente fara grasimi, slabesti, pentru ca aceste alimente nu au calorii

Acesta este un mit foarte frecvent intalnit si asta pentru ca, avand efect asupra populatiei, vanzatorii de astfel de produse il si exploateaza.
Conceptia gresita este aceea cum ca alimentele „fara grasimi” sunt bune, asa ca multe produse au inscriptia: „fara grasimi”, „ cu putine grasimi”, „redus in grasimi”, etc. Si cum pe lumea asta sunt o gramada de oameni care doresc sa slabeasca, ei vor alege produsele fara grasimi.
Din pacate, consumand aceste alimente, ei vor manca si mai mult pentru a compensa lipsa de grasimi din alimentatie. Mai mult, cand grasimea este eliminata din alimente, se pierde si din savoarea alimentului respectiv. Asa ca producatorii adauga acestor produse multe zaharuri si chimicale ca sa compenseze lipsa de savoare.
Ceea ce conteaza cu adevarat atunci cand vrei sa slabesti sunt caloriile – mananca mai putine calorii decat numarul de calorii pe care le arzi prin efortul depus zilnic si vei slabi!

9. Optiunea corecta a junk food-ului atunci cand mananci la fast food este sa mananci o salata


Un studiu din 2005 aplicat celor 4 mari fast food-uri americane (McDonald’s, Burger King, KFC si Pizza Hut) a aratat ca 5 din cele 8 salate comercializate de acestia si promovate ca fiind o alegere sanatoasa versus junk food aveau continut ridicat de saruri sau grasimi.
Analizand tabelul cu calorii de la McDonald’s se observa ca un Big Mac are 540 calorii si 1,040 mg sare, iar o salata cu crispy chicken si dressing are 530 calorii and 1,260 mg sare, deci Big Mac-ul este mai sanatos.

8. Cand incerci sa cresti masa musculara, trebuie sa consumi produse care au continut ridicat de proteine (suplimente nutritive)

In mod normal, 10-35% din alimentatia zilnica trebuie sa contina proteine. Cea mai mare parte din acestea provin din alimentele pe care le mancam in mod obisnuit si rareori trebuie sa luam suplimente proteice. Doua studii recente au scos la iveala faptul ca cei mai afectati de acest mit sunt culturistii care ingera cantitati suplimentare de proteine prin consumarea suplimentelor nutritive.

7. Fructele proaspete sunt mai bune decat fructele uscate




Acest mit este adevarat doar daca doresti suplimentarea vitaminei C din organism, caz in care fructele consumate in stare proaspata sunt indicate. Dar fructele uscate contin si ele nutrienti si zahar, la fel ca si fructele proaspete.
Daca tii cont de sfatul cum ca trebuie sa mananci 5 fructe pe zi pentru o alimentatie sanatoasa, atunci ai nevoie doar de 5 linguri de fructe uscate ca sa respecti aceasta conditie.

6. Este mai bine sa mananci 6 mese mici (gustari) decat 3 mese mari intr-o zi

Acest mit poate fi adevarat doar daca esti foarte riguros in masurarea portiilor pe care le mananci o data.  Altfel cel mai probabil vei ajunge sa mananci aceleasi portii, dar de 6 ori pe zi in loc de 3 ori pe zi. Totul se reduce de fapt tot la calorii. Daca cele 3 mese mari contin acelasi numar de calorii ca si cele 6 mese mici, atunci nu e nici o diferenta.

5. Ai nevoie de mai multe calorii ca sa mananci o tulpina de telina decat cate calorii sunt in telina respectiva. Asta inseamna ca telina este un aliment cu calorii negative, adica te ajuta sa slabesti.

O tulpina de telina contine 6 calorii. O femeie de varsta medie consuma in jur de 30 calorii pe ora in procesul de a manca (daca sta pe scaun, la masa). Insa in medie, a consuma o tulpina de telina dureaza in jur de 2 minute si 14 secunde. Daca femeia de mai sus mananca telina, intr-o ora mananca aprox 30 tulpini, adica 180 calorii. Din cele 180 calorii se consuma doar 30 calorii prin actiunea de a manca, ceea ce inseamna ca raman 150 calorii neconsumate, dar ingerate.
Cu siguranta si prin procesul de digestie are loc arderea unor calorii, insa nu se ajunge la o cifra negativa a caloriilor si nu putem spune ca prin consumarea de telina, slabesti.

4. Cafeaua decofeinizata nu contine cofeina.




Conform standardelor internationale, cafeaua decofeinizata trebuie sa nu contina cofeina in proportie de 97% (standardele europene impun un procentaj de 99.9%).
La fel ca in procesul de eliminarea a grasimilor, prin eliminarea cofeinei se pierd aromele specifice cafelei asa ca in timpul procesului sunt adaugate in jur de 400 chimicale care sa redea gustul initial al cafelei. Unele dintre aceste chimicale (diclorometanul) se folosesc si in decoloranti.

3. Nebunia poftelor – atunci cand poftesti la un aliment anume, organismul iti arata ca duce lipsa de ceva

Cand avem pofta de ceva anume, de cele mai multe ori ne gandim ca avem niste carente in organism. Ciudat sau nu, se pare ca in urma testelor s-a dovedit ca acest lucru nu este deloc adevarat. In acest studiu, unei persoane care poftea la ciocolata, i s-a dat un cocktail cu toate componentele ciocolatei, mai putin aroma de ciocolata. Apoi i s-a dat un cocktail care continea aroma de ciocolata, dar nici un component al acesteia.
Pofta a fost satisfacuta atunci cand subiectul a consumat cocktailul cu aroma de ciocolata, dar fara nici un component al acesteia. Acest lucru dovedeste ca poftele tin doar de emotii si sunt subiective. Poftim la un anumit aliment datorita sentimentelor legate de acel aliment, emotii pe care le-am experimentat in trecut.

2. Excesul de sare din alimentatie creste tensiunea arteriala

Acest mit isi are originea in anii ’40 cand un profesor recomanda reducerea sarii din alimentatie pentru tratamentul persoanelor hipertensive. Intre timp s-a dovedit stiintific ca nu este nici un motiv pentru reducerea cantitatii de sare in alimentatia unui om cu tensiune normala. Totusi, daca esti hipertensiv, poti deveni sensibil la sare, ceea ce presupune reducerea sarii din alimentatie sau cresterea cantitatii de potasiu din organism. Se pare ca potasiul are un impact mai mare decat sarea pentru organism si pentru acesta este recomandata consumul unor alimente ca spanacul, broccoli, banana, cartofii albi, etc

1. Fast-food-ul este rau pentru alimentatie

Acest mit este partial adevarat, insa daca consumi cu moderatie preparate de fast-food, acesta nu poate avea un impact foarte mare asupra organismului. Daca de exemplu mananci paste si branza in fiecare seara cu siguranta nu ai parte de o alimentatie sanatoasa.
Asa ca daca doresti sa mananci un cheeseburger, mananca unul!

Sursa: www.listverse.com

Poze: www.keithsuth.com
www.geniusbeauty.com
www.dailygossip.org

Autor: Ioana Grigore 

Cititi si alte articole similare:

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu