23 noiembrie 2011

Copiii si tainele bucatariei

Nu stiu daca v-ati gandit vreodata sa va implicati copiii in treburile din bucatarie si sa faceti din asta un adevarat ritual. Va spuneam mai demult ca la mine in familie acesta este un ritual pe care eu si sotul meu incercam sa il urmam cat de des posibil. Sambata, atunci cand gatim, stam impreuna in bucatarie, ne impartim sarcinile, ne «tratam» cu un pahar de vin si sporovaim. Asa timpul trece mai usor si in plus reusim sa comunicam folosindu-ne din plin de timpul nostru semi-liber. Sunt convinsa ca atunci cand va veni timpul acest ritual se va extinde si catre copiii nostri.

Ganditi-va ca, nu numai ca aveti sansa sa petreceti mai mult timp in familie, dar in acelasi timp responsabilizati copilul si il invatati cate ceva din tainele bucatariei. Incercati sa treceti peste teama ca copilul ar putea pati ceva. Aveti incredere ca il puteti supraveghea suficient de bine incat sa nu pateasca nimic. In plus, il veti tine atat de ocupat si va fi atat de fascinat de ce are de facut, incat aceste momente se pot transforma in unele dintre putinele clipe de liniste si pentru dumneavoastra.


Mai mult, sa nu uitam si de rolul de invatare pe care il poate juca gatitul in relatia voastra. Gatitul constituie o maniera prin care copiii investigheaza, manipuleaza, pun intrebari, descopera raspunsuri, toate intr-un stil propriu. Prin urmare, atunci cand gatiti implicandu-i si pe cei mici, rolul vostru se schimba din lider, in coordonator. Copiii pot invata multe doar participand la prepararea mancarii. De exemplu, taiatul unul fruct poate deveni un joc de vocabular atunci cand le solicitati copiilor sa numeasca un numar cat mai mare de adjective care sa descrie gutuiul pe care tocmai il taiati.


Gatitul mai este util si in furnizarea experimentelor matematice, care le ofera copiilor sansa de a aplica pe exemple reale aptitudinile pe care le detin. Cand copiii gatesc, isi exerseaza cunostintele de matematica prin:

Masurare – adaugand o cana de faina sau o lingura de sare atunci cand fac clatite, ii ajuta pe copii sa inteleaga conceptele de mai mult sau mai putin.
Numarare – Cand copiii se uita la o reteta pentru a vedea cate linguri de lapte trebuie adaugate sau cate felii de pere sunt necesare, aceste numere capata un inteles practic pentru ei.
Sortare – In timpul gatitului, copiii pot sorta ingredientele dupa culoare, dupa caracteristici. E bine sa utilizati aceste ocazii pentru a discuta cu cei mici despre nutritie.
Potrivire – Cand ati terminat de gatit si sunteti pe cale sa strangeti ustensilele pe care le-ati folosit, lasati-i pe copii sa le aseze pe categorii.


Copiii mai sunt antrenati in:


Observatie – Impreuna puteti asista la modul in care o boaba de strugure se usuca si se transforma in stafida, sau modul in care un plic de ceai transforma complet apa in care este adaugat.
Comparatii – Untul de alune si cel obtinut din lapte pot fi utilizate de catre copii care, pipaindu-le, sa identifice diferentele si asemanarile dintre ele.
Anticipari – Inainte de a gati, discutati despre schimbari. Cum anume va fi influentat preparatul daca veti adauga mai multa esenta sau mai multe condimente? Sau cum se va schimba aspectul sucului daca il veti congela?
Investigatie – Faceti-i curiosi cu privire la ceea ce utilizati cand le preparati felurile preferate de mancare.


Daca toate aceste lucruri v-au starnit interesul, iata actiunile prin care puteti integrata copilul in activitatile din bucatarie:


•    Spalarea si stergerea veselei – daca are peste 6 ani, copilul tau este suficient de mare pentru a spala cateva farfurii mici. Lasa-i lui aceasta activitate si da-i de inteles ca te bazezi pe el in aceasta privinta. Totusi, nu ii lasa la indemana cutite, sau alte obiecte cu care s-ar putea rani.
•    Pregatirea ingredientelor – daca ai de gand sa pregatesti o mancare cu legume, poti lasa pregatirea acestora in grija copilului tau. Roaga-l sa spele morcovii, sa smulga frunzele ierburilor, sa sparga ouale si alte alimente de care ai nevoie.
•    Decuparea aluatului – daca urmeaza sa faci o prajitura din aluat, lasa-l pe copilul tau sa participe la pregatirea desertului. Achizitioneaza un set de forme (iepurasi, ursuleti, inimioare etc) si lasa-l pe el sa decupeze aluatul.
•    Transforma bucataria intr-o sala de clasa – explica-i copilul care sunt pasii pe care ii urmezi atunci cand faci un fel de mancare si intreaba-l daca vrea sa se implice. Cu cat ii vei explica mai multe, cu calm si cu zambetul pe buze, cu atat va fi interesat sa invete mai multe lucruri.
•    Cere-i parerea – nu te impune si nu ramane blocat pe instructiunile retetei. Simte-te liber sa improvizezi si sa va puneti amprenta personala asupra mancarii. Intreaba-l pe copil daca crede ca ar trebui sa mai pui si alte condimente, legume sau verdeturi ori daca ar trebui sa elimini vreun ingredient.


Daca v-am facut curiosi si veti incerca sa gatiti impreuna cu copilul vostru, astept parerile si impresiile voastre. Si nu ar strica si niste poze drept dovada :).
 

Surse:
www.reteteculinare.ro
www.parinti.acasa.ro

Poze:
www.granthestonfitness.com
www.stumptuous.com



Autor: Ioana Grigore 
 

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu