28 septembrie 2011

Dieta in perioada preconceptionala

Daca sunteti genul de parinti care va planificati sarcina, inseamna ca ati vizitat deja un medic sau chiar un cabinet de planificare familiala. Daca ati ajuns pana acolo, cu siguranta printre sfaturile medicului s-a regasit si acela privitor la o alimentatie sanatoasa. Desi poate dieta este un cuvant cam dur, fiind asociat de cele mai multe ori cu acele cure de slabire pe care le urmam pentru a slabi, o dieta sanatoasa in perioada preconceptionala este similara cu o alimentatie sanatoasa. Aceasta va va pregati corpul pentru lunile de sarcina si va constitui, asa cum imi place mie sa spun, preambulul crearii unui camin primitor pentru viitorul bebe. Mai mult decat atat, in perioada preconceptionala, o alimentatie sanatoasa creste fertilitatea.

O dieta sanatoasa, ce pregateste organismul pentru o viitoare sarcina, include urmatoarele:
- ingestia de alimente trebuie sa fie in cantitati recomandate
- mese regulate (nu trebuie sarite mese)
- administrarea de acid folic zilnic
- evitarea consumului de alcool
- evitarea abuzului de suplimente nutritive
- fiecare masa trebuie savurata

Aceste reguli de baza se aplica si in primele doua luni de sarcina cu o singura mentiune: viitoarea mama trebuie sa ia in greutate in acesta perioada 1 pana la 2 kg.

Piatra de temelie a unei diete sanatoase o reprezinta selectia unei varietati de alimente care, impreuna, furnizeaza necesarul de energie si nutrienti mamei si fatului. Cel mai bun ghid disponibil, ce promoveaza un regim alimentar sanatos pentru perioada preconceptionala si a primului trimestru al sarcinii este "Piramida alimentelor". Acest ghid "construieste" dieta zilnica pornind de la baza lantului alimentar in sus. Piramida alimentelor furnizeaza un interval al numarului de mese ce pot fi servite intr-o zi valabil pentru fiecare grup alimentar in parte. Numarul cel mai mic de mese este recomandat persoanelor cu nevoi calorice minime, iar numarul maxim de mese este pentru cei cu un necesar de calorii crescut, precum persoanele foarte active, in crestere, femeilor insarcinate sau care alapteaza. Gustarile sunt mai mici cantitativ decat mesele principale.

 Baza Piramidei alimentelor este destinata cerealelor, cum ar fi painea, orezul si pastele fainoase, in 6 pana la 11 gustari zilnice. Pentru a sublinia importanta lor, legumele (trei pana la cinci gustari pe zi) si
fructele (doua pana la patru gustari zilnic) formeaza a doua mare sectiune din piramida alimentelor. Laptele si produsele lactate, carnea si proteinele vegetale ocupa un spatiu mai mic in piramida, deoarece numarul de gustari recomandate este mai mic (doua sau trei gustari zilnic) comparativ cu cerealele, legumele sau fructele. Pentru fiecare din acest grup alimentar ar trebui alese produsele de baza. De exemplu, produsele din faina integrala sunt preferate celor din faina rafinata, iar carnea
proaspata este preferata celei procesate.
In varful Piramidei alimentelor se afla un mic triunghi in care sunt asezate grasimile, uleiurile si dulciurile. Acest lucru nu inseamna ca produse precum untul, margarina, sosurile pentru salate sau prajiturile nu pot face parte dintr-o dieta sanatosa. Faptul ca ocupa un spatiu mic in piramida alimentelor inseamna doar ca ele trebuie sa reprezinte o mica parte din dieta zilnica.

Cum stii daca esti pe drumul cel bun in ceea ce priveste alimentatia in perioada preconceptionala? Daca vrei sa afli, trebuie sa indeplinesti un exercitiu simplu.

In primul rand trebuie evaluata dieta zilnica - ce se mananca si bea de obicei. Daca dieta variaza mult de la o zi la alta se vor alege cateva zile reprezentative. Alcatuiti un tabel si notati ceea ce se consuma de dimineata si pana la culcare.
Se vor estima si nota cantitatea din fiecare aliment consumat, apoi se vor compara cu recomandarile "Piramidei alimentelor":

Piramida alimentelor



Se vor marca alimentele consumate in grupul corespunzator acestora. De exemplu, pentru produse de genul maionezei, margarinei, chips-urilor, suncii si a deserturilor se va marca grupul alimentar destinat grasimilor, uleiurilor si dulciurilor. Alimente precum covrigeii si popcornul intra in grupul cerealelor. Trebuie acordata atentie si numarului de gustari ce pot fi consumate intr-o zi. Un bol de paste fainoase reprezinta echivalentul a 2 gustari, 30g de branza reprezinta doua treimi dintr-o gustare. Daca se
consuma amestecuri de alimente, precum pizza, supa sau burritos atunci trebuie socotita cantitatea fiecarui ingredient si apoi asociat grupului alimentar de care apartine. Dupa ce se insumeaza cantitatea fiecarui aliment consumat se compara cu recomandarile "Piramidei alimentelor". Astfel se obtine evaluarea dietei zilnice.

Daca rezultatul arata ca dieta este conforma cu recomandarile "Piramidei alimentelor", atunci totul este extraordinar. Daca, insa, dieta nu se incadreaza in aceste recomandari trebuie identificate alimentele ce nu corespund si apoi decis cu ce pot fi inlocuite. Cu cat dieta este planificata mai in amanunt, cu atat este mai probabil ca modificarile introduse sa fie acceptate mai usor si pe termen lung.

Daca programul obisnuit al meselor implica si sarirea peste unele dintre acestea sau ignorarea senzatiei de foame pana ce se face ora mesei, aceasta practica trebuie schimbata. Nemancatul timp de 8 ore in timpul zilei poate duce la un mediu total nefavorabil dezvoltarii fetale. Cele trei mese plus o serie de gustari, ori de cate ori gravida simte senzatia de foame, ajuta la mentinerea nivelului normal al glucozei sanguine. Glucoza este sursa preferata de energie pentru dezvoltarea fatului. In incheiere trebuie sa stiti ca pentru a avea efect, toate aceste masuri trebuie luate cu 3 luni, sau poate chiar cu un an, inainte de conceptie.

Spor la facut copii si sa ne revedem cu bine !

Sursa :
http://www.sfatulmedicului.ro/
http://alexasimo.blogspot.com
http://natural-health.org/ (pentru poza)
http://www.crazypregnancy.com/ (pentru poza)

Autor: Ioana Grigore

Cititi si alte articole similare:

2 comentarii:

  1. Buna Ioana! Foarte bine documentat articolul si iti multumim pentru el. Eu pot spune despre mine ca oricat de mult mi-as dori, de exemplu, nu pot consuma lactate zilnic, desi stiu ca fac bine, insa nu imi plac in mod special. In schimb, incerc sa recuperez, desi nu se poate spune ca ar compensa fiind din categorii diferite de alimente, cu multe fructe si mancare gatita. Angela, Sibiu.

    RăspundețiȘtergere
  2. Super articolul! As plusa ca informatie, pe langa ce ne-ai povestit tu, si cu renuntarea la vicii (alcool, tigari, etc.) pentru cresterea fertilitatii. Pupici, Amalia.

    RăspundețiȘtergere