3 august 2011

Copiii si obsesia pentru reclamele de la TV

Marea majoritate a copiilor au prima intalnire cu mesajele publicitare in timp ce se uita la TV. Este des intalnit, in lumea contemporana, ca privitul la televizor in randul copiilor sa inceapa de la varste foarte fragede. Deoarece copiilor cu varste mici le lipsesc abilitatile cognitive, ei nu inteleg mesajul comercial in aceeasi maniera precum o fac audientele adulte, si din aceasta cauza sunt mai susceptibili influentei publicitatii.

Se estimeaza ca un copil vizioneaza mai mult de 40.000 de reclame pe an si din aceasta cauza agentiile de publicitate tintesc piata celor mai mici dintre noi pentru importanta contributie la economia consumerista. Aproximativ 80% din publicitatea destinata segmentului tanar de piata se incadreaza in trei mari categorii: jucarii, cereale si dulciuri. Cea mai comuna tema sau abordare folosita este asocierea produsului respectiv cu distractia si fericirea, in detrimentul oferirii unor informatii despre produs in sine. De exemplu, o reclama care il arata pe Ronald McDonald dansand, cantand si zambind in restaurantele a carui imagine este, fara nici o mentiune a listei de mancaruri din meniu, reflecta o stare de fericire si distractie cu care copilul se identifica.

Marea majoritate a copiilor cu varsta pana in 4-5 ani nu fac diferenta intre doua categorii fundamentale ale privitului la TV: programele in sine si reclamele. Conform studiilor ei cred ca este ceva adiacent emisiunii pe care o privesc. Dupa varsta de 5 ani, cand aceasta confuzie incepe sa se diminueze iar puterea lor de intelegere creste, copiii inteleg diferenta dintre programe TV si reclame TV pe baza indiciilor afective (de exemplu, "reclamele sunt mai amuzante decat emisiunile") sau in baza indiciilor perceptuale (de exemplu, "reclamele sunt scurte, ca durata de timp, si programele TV sunt lungi").

Reclamele pentru copii sunt sugestive si ii influenteaza pe micii privitori pentru ca sunt de scurta durata si ei nu isi pierd atat de repede interesul precum in cadrul unui desen animat sau film; prezinta actiuni greu de realizat de oricine in lumea reala insa magice pentru puii de om care astfel isi doresc la randul lor sa devina super-eroi, precum personajele lor favorite care se transforma in cele din urma si in modele demne de urmat; interpretii reclamelor primesc laude si diferite produse pentru actiunile lor, lucru cu care copiii isi doresc sa se identifice; produsele prezentate in reclama sunt idealizate si facute sa para ca ofera puteri nebanuite si supranaturale si, evident, copilul crede ca va beneficia si el de aceste atribute.

Ce poti face pentru a-l ajuta sa vada mai usor diferenta intre lumea reala si cea din interiorul cutiei TV:

- fa-i un program bine stabilit de uitat la televizor, maxim 1.5 - 2 ore pe zi;
- organizeaza cat mai multe activitati in aer liber;
- evita sa te uiti la televizor cu el in preajma pentru ca puterea exemplului ii va face sa inteleaga ca ceea ce faci tu este bine si asa trebuie sa procedeze si ei;
- explica-i cat mai pe intelesul lui care este diferenta intre ceea ce vede in reclame si ceea ce se intampla in mod normal. Ii pot face si mici demonstratii si experimente care il vor ajuta sa faca diferenta (de exemplu, ii poti arata ca daca bei un anumit tip de suc asta nu inseamna ca poti fugi cu viteza luminii, etc.). Copilul va invata in acest fel ca magia este de fapt inauntrul lui si nu este neaparat legata de consumarea unui produs sau folosirea unei anumite jucarii.

Copiii sunt o audienta vulnerabila, cu informatii limitate despre procesarea datelor vizuale pe care le primesc. Datorita acestor limitari, copiii mici sunt mai usor de persuadat decat copiii mai mari si adultii. Supravegheaza cu mare atentie emisiunile pe care copilul tau le urmareste si invata-l ca nu este absolut necesar sa cumparati toate produsele ce apar in reclamele pe care le vede la TV.

Copilul tau este fan reclame TV?

5 comentarii:

  1. Sa te uiti la documentarul asta daca ai timp: http://www.youtube.com/watch?v=jPlTrgiE2sc&feature=related

    Pe mine m-a marcat. Eu nu prea o las pe Eliza sa se uite la tv, si oricum ea prefera dvd-urile care nu se termina si se pot repeta la nesfarsit.

    RăspundețiȘtergere
  2. ooo da..cand aude reclama de la biscuitii oreo, se opreste din orice, si reclama la dalin.eu pun eu de pe you tube. e fermecata ar sta incontnuu sa se uite!

    RăspundețiȘtergere
  3. > Laura Frunza - M-am uitat la documentar si sunt uimita de cifrele care se vehiculeaza. E infricosator sa vezi cum merge aceasta masinarie de marketing targetata pe copii.

    RăspundețiȘtergere
  4. > Ignat Florentina - Si noua ne place reclama la biscuitii Oreo :).

    RăspundețiȘtergere
  5. La noi televizorul este mai mult element decorativ, de cand a mai crescut copilul, dupa varsta de un an, avem atat de multe activitati de facut impreuna in casa si afara incat nu simtim nevoia televizorului aproape deloc. Chiar daca stie unele reclame, cum ar fi la biscuitii Oreo sau la Skitlles, nu prea face legatura cu produsul pentru ca l-a primit doar ocazional de la alte persoane decat noi parintii. Cred ca cea mai sigura metoda de evitare a influentei reclamelor este sa tinem televizorul inchis cea mai mare parte din timp.

    RăspundețiȘtergere