3 iunie 2011

Somnul si sarcina

Somnul in timpul sarcinii este un dar pretios. Cand te-ai hotarat sa ramai insarcinata nici nu ti-a trecut prin cap ca va fi atat de greu sa te odihnesti pe intreaga durata a noptii. Problemele legate de somn apar, de regula, in cel de-al doilea trimestru de sarcina, pe masura ce bebelusul creste in burtica ta. Marimea fatului poate pune o problema in gasirea unei pozitii de somn care sa fie confortabila, atat pentru mama cat si pentru viitorul ei copil. Daca esti genul de persoana obisnuita sa doarma pe spate, sau pe burta, iti va fi si mai greu sa te obisnuiesti cu pozitia recomandata.

Alte motive care stau la baza noptilor albe din timpul sarcinii sunt:

- nevoia constanta de a merge la toaleta: rinichii tai lucreaza mai temeinic acum pentru a filtra volumul crescut de sange (cu 30 % pana la 50% mai mare decat inainte de a ramane insarcinata). De asemenea, pe masura ce puiul tau creste si uterul tau se mareste proportional cu acesta, asa ca presiunea asupra vezicii devine mai mare. Numarul vizitelor la toaleta, facute in timpul noptii, au legatura si cu activitatea nocturna a fatului;

- cresterea frecventei cardiace: aceasta creste in timpul sarcinii deoarece inima pompeaza mai mult sange pentru a aproviziona corespunzator uterul si pentru a trimite suficient sange si corpului tau;

- respiratia sacadata: la inceput, respiratia va fi afectata de nivelul crescut al hormonilor de sarcina, care te vor forta sa respiri mai profund. Mai tarziu, respiratia va deveni mai greoaie deoarece uterul tau s-a marit si ocupa mai mult spatiu, iar acest lucru duce la o presiune asupra diafragmei (muschiul situat chiar sub plamani);

- arsurile stomacale si constipatia: Multe femei experimenteaza acest tip de arsuri, care se intampla atunci cand sucul gastric se ridica in esofag. Pe tot parcursul sarcinii, intregul sistem digestiv devine mai lent in activitate iar mancarea are tendinta de a ramane in stomac si intestine o perioada mai mare de timp, fapt ce duce la arsuri si constipatie. Spre finalul sarcinii, atunci cand uterul este marit si apasa pe stomac si pe intestinul gros, aceste stari se vor evidentia si mai mult;

- crampe si dureri de spate: Durerile pe care le ai in picioare si in zona spatelui se datoreaza, partial, surplusului de greutate pe care il porti acum. In timpul sarcinii, corpul produce relaxina, un hormon polipeptidic, care pregateste muschii corpului pentru momentul nasterii. Unul dintre efectele acestui hormon este ca slabeste ligamentele facandu-ne sa fim mai putin stabile si mai predispuse accidentarilor musculare, in special in zona coloanei vertebrale.

Problemele tale cu somnul pot avea si alte cauze. Multe dintre femeile insarcinate povestesc ca visele lor au devenit mai intense decat de obicei. De asemenea, stresul poate fi o alta cauza determinanta in lipsa somnului. Poate esti ingrijorata in legatura cu starea de sanatate a puiului tau, sau te incearca o stare de anxietate legata de abilitatile pe care le vei avea in viitoarea ta meserie de mamica, sau, de ce nu, te simti agitata cand te gandesti la momentul nasterii in sine. Toate aceste trairi sunt normale si te pot tine treaza toata noaptea.

Iata cateva sfaturi care iti pot imbunatati somnul atat de necesar:

- intrerupe consumul de cafeina si bauturi carbogazoase. Poti bea o singura cafea mica dimineata, insa numai cu acordul medicului care te urmareste;
- evita sa consumi o cantitate mare de lichide sau de mancare chiar inainte de a merge la culcare. Incearca ca intre masa de seara si ora de somn sa fie minim doua ore distanta. Cu toate acestea asigura-te ca te hidratezi corespunzator pe parcursul zilei;
- fa-ti un program de somn. Incearca sa te culci si sa te trezesti la aproximativ aceleasi ore in fiecare zi;
- evita activitatile epuizante inainte de ora de culcare. In schimb, fa ceva relaxant care iti face placere (uita-te la un film, citeste o carte, fa o baie calda, bea un ceai sau un pahar cu lapte cald, etc.);
- asigura-te ca iei cantitatea necesara de calciu; acest lucru va minimaliza durerile de oase pe care le resimti;
- daca anxietatea legata de nastere te tine treaza, incearca sa te inscrii in cadrul unui curs pregatitor. Cu cat vei obtine mai multe informatii despre nelamuririle tale cu atat vei fi mai stapana pe tine si mai sigura pe ceea ce se va intampla.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu