26 aprilie 2011

Rubrica specialistului - Inteligenta are mai multe fete: cum ne atingem potentialul?

Teoria inteligentelor multiple a pus in atentia publicului larg posibilitatea existentei mai multor tipuri de inteligente, descoperirea inteligentelor mai dezvoltate si a celor mai putin dezvoltate dintre acestea si faptul ca avem stiluri de invatare distincte ce necesita abordari diferite, particularizate pe toata durata procesului de educatie si formare.
Howard Gardner, cel care a teoretizat aceste principii, identifica intre opt tipuri de inteligenta, acestea fiind pluridimensionale si reprezentand ansambluri de talente, abilitati si deprinderi psihice pe care le poseda orice om, intr-o anumita masura.
Din aceasta perspectiva, un copil care intelege foarte usor tabla inmultirii nu este mai inteligent, pe de-a intregul, decat un copil care se straduieste sa o inteleaga. Cel de-al doilea poate avea o alta latura mai dezvoltata a inteligentei si astfel are nevoie de alte tehnnici de invatare pentru a deprinde tabla inmultirii.
In societatea si sistemele actuale de invatare se pune mai degraba accent pe inteligenta logico-matematica si pe cea lingvistica. In functie de acestea doua se spune despre un copil ca este sau nu inteligent, obtinand, de pilda, calificative mai bune la scoala. Teoria inteligentelor multiple este cu atat mai importanta cu cat arata ca fiecare copil este inteligent in felul lui. Astfel, acesta poate avea inteligenta kinestezic-corporala foarte dezvoltata, iar pe cea lingvistica mai putin dezvoltata.
Haideti sa descoperim in cele ce urmeaza care sunt caracteristicile fiecaruia dintre cele opt tipuri de inteligenta.
Inteligenta lingvistica implica capacitatea de a folosi cuvinte cu eficienta, atat in scris cat si in vorbit, abilitatea de a invata limbi noi si de a folosi limbajul pentru a duce la bun sfarsit anumite scopuri. Aceasta inteligenta include si abilitatea de a folosi eficient cuvintele pentru a te exprima retoric ori poetic. Printre cei cu inteligenta lingvistica puternic dezvoltata se numara scriitori, poeti, avocati si oratori.
Inteligenta logico-matematica consta in capacitatea de a analiza problemele din perspectiva logica (sau cu logica), de a realiza operatii matematice, si de a cerceta anumite teme din punct de vedere stiintific. Aceasta inteligenta este de cele mai multe ori asociata cu gandirea stiintifica si matematica.
Inteligenta muzicala implica aptitudini in interpretarea, compunerea sau aprecierea unor tipare muzicale. Astfel, inteligenta muzicala functioneaza intr-o structura aproape paralela cu cea lingvistica.
Inteligenta corporal-kinestezica exploateaza potentialul de utilizare a intregului corp sau a anumitor parti din corp pentru a rezolva anumite probleme. Este abilitatea de a folosi abilitati mintale pentru a coordona miscari ale corpului.
Navigatorii, dar si bunii strategici, sunt cei care au dezvoltata inteligenta spatial-vizuala. Aceasta se refera la capacitatea de a reprezenta mintal lumea si de a rezolva probleme cu ajutorul spatiului si imaginii. Daca dam dovada de un bun simt al orientarii, cu siguranta avem o inteligenta spatial-kinestezica dezvoltata.
Inteligenta interpersonala este implicata in capacitatea de a intelege intentiile, motivatiile si dorintele altor persoane. Aceasta permite oamenilor sa lucreze eficient cu altii. Profesiile ce necesita o inteligenta interpersonala dezvoltata sunt cele de educatori, vanzatori, lideri politici si consilieri.
Inteligenta intrapersonala este capacitatea de a se intelege pe sine, de a ne cunoaste sentimentele, temerile si motivatiile.
Persoanele care se simt bine in natura, care arata o mare intelegere a plantelor si animalelor, care par a avea un talent pentru alegerea remediilor naturiste, cel mai probabil au o inteligenta naturalista dezvoltata. Aceasta este data de capacitatea de a rezolva probleme si de a dezvolta produse cu ajutorul taxonomiilor si a reprezentarilor mediului inconjurator.
Este important sa ne ghidam copiii si sa le oferim cadrul propice invatarii si formarii adecvate. De aceea nu trebuie sa evitam sa folosim informatiile prezentate de aceasta teorie. Chiar si la copii cu varste prescolare putem dezvolta diferitele tipuri de inteligenta, aceasta etapa fiind bogata in achizitii psihice si fizice. Acest lucru se poate realiza cu ajutorul jocului. Copiii invata sa socializeze, sa creeze, sa faca diferente, sa ia decizii, sa isi imagineze, sa inteleaga, sa controleze, prin joc.
Daca un copil sau o persoana adulta are un anumit tip de inteligenta slab dezvoltat, acestia nu trebuie stigmatizati. Fiecare persoana poseda cele opt tipuri de inteligenta intr-o combinatie unica - nu trebuie decat sa cream cadrul pentru a ne atinge adevaratul potential.

Autor: Ana-Maria Nataletu - Psiholog Terapeut Sistemic Cuplu, Familie, Copil (www.medicpentrutine.ro)

2 comentarii:

  1. Interesant articol si foarte adevarat, unii au laturi mai dezvoltate decat altii , e normal sa fie asa. Altii exceleaza pe alte parti.

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc pentru acest articol. Ma si gandeam la o anume persoana din familia mea, vesnic nemultumita de copii si nepoti. Din pacate, capacitatea unora de intelegere este mult sub limita. :D

    Am lansat un concurs pentru copii si daca esti interesata, te astept cu mare drag.

    RăspundețiȘtergere