9 octombrie 2010

Ce inseamna o alimentatie sanatoasa si echilibrata?

Masa este cel mai important moment al zilei in programul unei familii. Este momentul cand toti se reunesc in jurul mesei, se bucura de bucate si povestesc intamplarile de peste zi insa in societatea moderna in care traim rar se mai intampla astfel. Membrii familiei aleg sa manance care si pe unde apuca (la TV, in camera, la fast-food, pe drum, etc.). In opinia mea acest obicei, pe langa faptul ca este nesanatos pentru organism, erodeaza si relatiile familiale prin privarea petrecerii momentului respectiv impreuna.
Orele fixe la care se serveste masa sunt importante in primul rand pentru membrii mai mici ai familiei dar si pentru adulti. Este bine sa se respecte zilnic aproximativ acelasi orar de mese pentru ca puiul dvs. sa isi poata forma reflexele conditionate sanatoase pentru tubul digestiv. Aceste reflexe ii asigura o crestere normala si energie zilnica.

O alimentatie sanatoasa presupune:
- hrana gatita in casa (ciorbe, supe, mancaruri cu sos, deserturi de casa, etc.)
- alimente proaspete care nu contin conservanti
- mancare bogata in vitamine, proteine, fibre, carbohidrati si minerale
- consumarea de lichide (minim 2 l pe zi)

Se spune ca omul este ceea ce mananca de aceea e bine sa pastram un regim de viata sanatos si echilibrat, sa ne facem timp sa gatim si sa mancam mancare pregatita in bucataria proprie in defavoarea mancarurilor conservate, la punga sau de tipul junk-food si fast-food.
Un copil care consuma mancare nesanatoasa dezvolta o serie de carente (de calciu, fier, in general vitamine), alergii alimentare, nu are energia necesara pentru activitatile sale, nu se poate concentra, se ingrasa, etc. Nu vreau sa va sperii scriind toate acestea insa as dori sa trag un semnal de alarma pentru ca fii si fiicele noastre sa nu se incadreze in stereotipul copiilor generatiei actuale (chips-uri, croissante, etc.). Stiu ca e greu sa ne mentinem pe pozitie tinand cont de faptul ca ei merg in colectivitate si vad alti pusti cum mananca tot felul de minunatii care le fac, astfel, si lor cu ochiul. Educandu-i de mici intr-un principiu de viata sanatos, explicandu-le pe intelesul lor raul pe care si-l pot face (dureri de burtica, dureri de dinti, s.a.) putem macar incerca sa prevenim.

Studiu de caz:

Imi povestea acum cateva luni o prietena despre un pusti care este crescut de bunici undeva la tara. A mancat pana la varsta de trei ani numai alimente sanatoase, proaspete din curtea bunicii. Avea un apetit normal si o crestere si statura potrivite varstei lui. In momentul in care a inceput gradinita totul s-a schimbat. Dupa primele zile de gradi venea copilul acasa numai plangand pentru ca toti ceilalti copii aveau la pachet croissante si sucuri la cutie iar pachetelul lui era compus din sandwich, un fruct proaspat si suc de portocale. Cum sa faca el nota discordanta intr-o grupa de 10-15 copii care mancau toti croissante? Cum sa reziste tentatiei la numai trei ani? Dupa mult plans, bunicii s-au lasat convinsi si au schimbat si ei pachetul puiului cu ce aveau ceilalti colegi de gradi (sa se incadreze in "moda" impusa). In numai un an pustiul si-a dublat greutatea. Acum este amenintat de obezitate desi are doar cinci ani iar bunicii nu stiu cum ar putea sa repare greseala facuta.

Exemplele de acest gen sunt in jurul nostru trebuie doar sa le privim cu atentie si sa ne transpunem in locul acelor persoane pentru a trage o concluzie pertinenta.

Este important de stiut ca ar trebui sa evitam prepararea mancarurilor, pentru copii dar si pentru noi, cu prea multa prajeala, sare, rantasuri, grasimi animale, condimente. Gateste mai dietetic pentru ca tubul lui digestiv este de departe mai sensibil decat al nostru si poate face usor gastrite, ulcer, etc. De asemenea, nu fierbe legumele timp indelungat. Isi vor pierde nutrientii si vitaminele. Fierte "al dente" ele sunt mai sanatoase. Da-i copilului tau zilnic cel putin un fruct, fie simplu, fie combinat cu biscuite ras sau cereale.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu